Orang Asli yang Terpinggir di Negeri Sendiri

Posted on March 18, 2010

0


Sedih gak la…tengok kawan2 aku dari golongan orang Asli, patut nya diorang la boss kat sini, sbb diorng org asli….aku rasa la…

ni ada beberapa artikel yg aku jumpa masa aku jalan2  kat internet ari tuh…baik korang baca la….at least, kpd yg tgh amek political sciences atau msian studies tuh, leh la mencambahkan idea2 korang dalam nak menggoreng jawapan masa final exam atau test nnti…

Bila pula Orang Asli itu “Bumiputra”

Zaid Ibrahim

Lebih 2,000 Orang Asli (kepada saya ungkapan Orang Asal adalah lebih tepat) telah berarak ke pejabat Perdana Menteri di Putrajaya untuk menyerahkan memorandum mereka.

Memorandun ini mengandungi hal-hal penganiayaan di tangan kerajaan Barisan Nasional selama lebih 50 tahun, tentang tanah nenek-moyang mereka yang dirampas dan diambil untuk pembangunan tauke-tauke besar BN dan hanya memberi pampasan 6 ekar sekeluarga kepada mereka.

Perarakan ini berupa perarakan menentang kezaliman Jabatan Hal-Ehwal Orang Asli terhadap kaum yang terpinggir dan tertindas. Saya sungguh bangga dengan kebangkitan dan keberanian mereka.

Walaupun polis menggunakan kuasa mereka untuk menahan perarakan itu ke pejabat Najib Razak, sekurang-kurangnya Orang Asal tanahair kita sudah berani bangkit. Mereka sudah mula “naik minyak” kerana masalah mereka selama ini dipandang ringan oleh kerajaan BN.

Terkenang saya zaman sekolah di Kelantan dulu di mana saya duduk dalam satu kelas dengan Ajong dan Ahim, dua anak Orang Asal yang hebat sekali dalam sukan olahraga.

Saya tak tahu di mana mereka sekarang tapi saya harap mereka telah mendapat pekerjaan yang baik dan hidup selesa. Orang Asal yang berjaya inilah yang mungkin dapat terus membela nasib Orang Asal yang terbiar dan terpinggir dari arus pembangunan negara. Alangkah malangnya kalau kawan-kawan saya ini juga terbiar

Tetapi masa depan mereka di bawah BN tidaklah cerah. Kegiatan yang dilaksanakan oleh Jabatan Hal-Ehwal Orang Asli tidak pun mengambil kira atau menerima maklum balas dari golongan ini. Selalu kedengaran permasalahan Orang Asal tidak diberi perhatian yang wajar.

Malah kenyataan Menteri Undang-Undang Nazri Aziz di Parlimen semalam (17 Mac 2010) menunjukkan kerajaan BN tidak tahu sangat atau tidak mengambil berat perihal nasib mereka. Bila ditanya oleh Billy Abit Joo (BN-Hulu Rajang) sama ada pengiktirafan status Bumiputera perlu diperjelaskan dan kriteria Bumiputera diseragamkan, Nazri terus menjawab “tidak perlu”. Kata menteri itu, status Bumiputera telah pun diseleraskan dan digolongkan dalam 3 kategori seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaaan Persekutuan. Tiga kategori itu ialah Melayu, anak-anak negeri Sabah dan Sarawak serta Orang Asli.

Saya terkejut. Bila pula Orang Asli ini dimasukkan dalam golongan “Bumiputera”? Saya terus merujuk kepada Perkara 153 and 161 Perlembagaan Persukutuan. Tak ada pula Orang Asli diberi keistemewaan sebagai Bumiputera.

“aku (A.Alizul) nak tambah, aku go through perlembagaan Msia, perkara 153 ngn 161….aku kira, aku nak paste satu statement dalam perkara 153 ngn 161 yg aku kira best…eh malas lak aku nak tulis, panjang sangat, korang cek la perlembagaan tuh, perkara 153-161…banyak benda best yg leh di baca diantara perkara 153-161”

Sepatutnya merekalah orang yang paling layak sekali kerana bukan sahaja sebagai Orang Asal dan anak putera bumi bertuah ini tetapi juga kerana mereka paling miskin. Orang Asli bukan dikategorikan sebagai Bumiputera, hanya “Malays and the Natives of Sabah and Sarawak” dianggap sebagai Bumiputera.

Inilah nasib Orang Asal di negara ini. Menteri sendiri tidak mengetahui status mereka, masakan mereka akan mendapat pertolongan dan pembelaan yang patut dan sewajarnya. Hanya “pendatang” yang terpilih oleh UMNO sahaja mendapat keistemewaan.

Saya harap rakyat Malaysia dapat “bangkit” bersama Orang Asal dan sama-sama kita bergerak dengan Pakatan Rakyat untuk membela nasib Orang Asal dan juga anak anak Sabah dan Sarawak yang selama ini telah diketepikan dan tidak diberikan layanan yang sewajarnya.

Dalam Model Ekonomi Baru yang konon mendapat pujian itu kita harap nasib mereka yang terpingtgir mendapat perhatian, bukan tertumpu hanya kapada mereka yang suka menjual nama bumiputra mereka.

A.Alizul-isk3….aku xtau la, kalau2 aku tanya orang2 muda sekarang, apa status orang asli di Malaysia dan apa buktinya…tatau la depa leh jawab ke tak…kalau aku tanya menteri ke MP ke ADUN ke..kalau diorang taleh jawab gak…

ni pulak lagi satu…

(Dulu, seingat aku la, seingat aku laaaa….masa demo BERSIH, pernah la seseorang ni kata pen-demo ni umpama beruk, ni aku tgk kat tenet la….mungkin skrang ramai sgt orang dah nak jadi beruk..tp jd beruk lg bagus kan drpd jd orang yg tak takut akan balasan Tuhan….ye tak….lg satu, kalau dah panas sgt, mesti meletup nyer laa kan…sama gak ngn kes demo orang asli nih…jom tgk ulasan nya…)

Lebih 2,000 Orang Asli serah memo kepada PM

Ismail Hashim

KUALA LUMPUR, 17 Mac: Sebagai rakyat yang turut mempunyai hak dalam negara ini, lebih dua ribu masyarakat Orang Asli, pagi tadi berhimpun di Putrajaya untuk menyerahkan bantahan terhadap Dasar Pemberimilikan Tanah yang dilihat menyentuh terus dengan persoalan kehidupan seharian mereka.

Mereka berjaya menyerahkan memorandum bantahan itu melalui Presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM), Majid Suhud kepada perdana menteri melalui Pegawai Tugas-tugasnya, Datuk Ghazali Ibrahim meskipun pada awalnya separuh daripada mereka berjaya dilencongkan ke destinasi yang tidak dirancang bagi menggambarkan himpunan itu gagal.

Sehubungan itu, seorang Aktivis Orang Asli Semenanjung Malaysia, Cik Jenita Engi menafikan kenyataan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal yang menyifatkan lebih 2,000 orang asli berhimpun di Putrajaya pagi tadi bukan untuk protes sebaliknya hanya datang ‘melawat dan makan-makan sahaja’.

(A.Alizul-hahaha, baik diorng g mana2 pulau dekat ngn tempat diorng jer kalau nak makan angin, lagi jimat)

Cik Jenita menegaskan, keseluruhan orang asli yang datang ke Putrajaya adalah untuk memberikan sokongan padu kepada tindakan menyerahkan memorandum bantahan oleh POASM kepada perdana menteri berhubung DPT.

“Mereka merancang protes ini lebih empat bulan sebelum ini, malah pertemuan dengan menteri itu langsung tidak diketahui oleh mereka yang hadir kerana himpunan ribuan mereka untuk memberikan sokongan padu kepada proses menyerahkan memorandum bantahan kepada perdana menteri.

“Ada di kalangan mereka yang datang seawal 9.30 pagi sudah berada di Putrajaya tetapi dilencongkan oleh pihak polis dan meminta mereka berada di dalam auditorium di Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bersama menteri itu,” jelasnya lagi.

Menurutnya, ramai di antara mereka yang kelihatan sangat terkejut dengan majlis ‘tiba-tiba’ yang diambilalih oleh menteri berkenaan kerana mereka berkata, ‘kami datang bukan untuk makan, kami datang untuk memberikan sokongan kepada bantahan terhadap dasar tanah itu’.

Orang ramai sangat kesal dengan sikap menteri itu mengulas mengenai perhimpunan hari ini, sambil tersenyum berkata, mereka datang bukan untuk protes tetapi untuk berjalan-jalan melawat Putrajaya dan ‘kita juga bagi mereka makan-makan.’

Shafie bercakap dalam perkataan serupa dengan janji-janji kerajaan yang selalu didengar menyebabkan orang asli yang berada dalam dewan sudah naik muak kerana apa yang dipersoalkan, jawapannya adalah sama sahaja, jelas Jenita yang sangat mesra dengan semua pihak media.

Ada di antara mereka, jelas Jenita lagi, keletihan kerana Shafie telah ‘mengambil masa’ mereka sejak jam 10 pagi hingga 1 petang kerana itu ada dalam kalangan mereka tidak mahu makan kerana kecewa dan sangat kecewa, kerana mereka datang untuk sokong protes.

“Saya sangat terkilan kerana sebaik selesai majlis itu, staf mereka menjemput kami ‘makan free’ di dewan makan. Apa maksud mereka dengan makan free? Kami semua masyarakat orang asli bukan datang kerana jemputan kamu tetapi kamu yang menebal muka menjemput kami singgah untuk merasa aircond pejabat kamu.

“Apatah lagi bila sahaja masyarakat bertanya soalan, tiada satu jawapan pun yang memenuhi apa yang diharapkan oleh masyarakat, semuanya adalah sama dari dulu. Saya dapat merasakan yang masyarakat seperti dipermainkan oleh pihak-pihak yang langsung tidak mendengar suara yang sebenarnya dari komuniti.

“Pemberitahuan di saat-saat akhir boleh membunuh kepercayaan orang ramai jika ini terus berlaku. Bukan sahaja masyarakat orang asli sangat keliru dengan perjalanan protes hari ini tetapi wakil-wakil media juga sangat keliru dengan perubahan pada saat saat akhir tersebut,” tegas Jenita lagi yang sangat kesal dengan tipu licik pihak berkenaan.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Jenita berkata, selepas ini mereka akan adakan perundingan bersama pimpinan Orang Asli untuk melakukan tindakan lanjut ekoran berlaku peristiwa pelencongan oleh menteri berkenaan.

Dalam himpunan pagi tadi, sekitar seribu orang dilencongkan ke auditorium dan lebih seribu lagi sudah berada di satu persiaran berhadapan Pejabat Perdana Menteri dengan membawa sepanduk dan kain rentang yang antaranya berbunyi Kami Tidak Bersetuju Dasar Pemberimilikan Tanah Orang Asli, Iktirafkan Wilayah Adat Kami, Hak Kami Selaku Orang Asal Perlu dihormati dan Jangan Hapuskan Akta Kami.

Perhimpunan anjuran bersama POASM dan juga Jaringan Kampung Orang Asli Perak bertujuan menyuarakan bantahan kepada Datuk Seri Najib Razak berhubung kandungan dasar berkenaan memandangkan gagal dalam rundingan dengan JHEOA, baru-baru ini.

Untuk rekod, dasar tanah itu dikatakan akan dibentangkan di Parlimen pada Jun ini sebagai cadangan pindaan Akta 134 Kanun Tanah Negara dan untuk tujuan sama, pada 24 Februari lalu, mereka mengadakan satu demonstrasi bantahan di hadapan pejabat JHEOA di Gombak.

Sekitar jam 2.30 petang tadi, memorandum itu berjaya diserahkan oleh Majid kepada Ghazali yang diiringi tepukan gemuruh mereka yang hadir selepas dimaklumkan memorandum telah berada di tangan pihak berkenaan.

Memorandum serupa juga diserahkan kepada Shafie oleh penyelaras Jaringan Kampung Orang Asli Perak, Tijah Yak Chopil yang kandungannya secara umum menuntut supaya dasar pemberimilikan tanah Orang Asli dimansuhkan.

(A.Alizul-Macam-macam..bagilah kepada yang berhak…lagi bagus, bukannya susah dan rugi…jgn rasa rugi untuk berbakti dan memberi kepada yang berhak..sbb nanti kat sana, tak kan rugi punya..)