Agreement????

Posted on March 21, 2010

0


salam sejahtera…setelah aku jalan2 kat internet pagi nih, aku terjumpa satu agreement (aku amek kat TB, click di sini) yang aku rasa, patut utk aku tunjuk kpd umum…

kpd rakan2 sekelas aku, ari tu lecturer kite ade citer, pasal agreement yang menyatakan pasal 5% cash payment kpd negeri2 yang ada petroleum resourse/reserve di dalamnya..

tp beliau tak berkesempatan menunjukkan agreement tersebut, mungkin terlupe bawak atau tade dalam simpanan….

jd agreement kat bawah ni adalah agreement yang menunjukkan negeri2 yg ada sumber petroleum nih dpt 5% cash payment…bukan wang ihsan yang di uruskan kerajaan persekutuan…

Ni utk Negeri Kelantan



Ni pulak perjanjian utk Sabah (salah satu negeri yang mempunyai sumber petroleum)

Perjanjian antara K’jaan M’sia ngn PETRONAS



So macam mana sekarang?
Credit to TB

This Blog

Linked From Here

Linkbar

Kemaskini Terkini

The Web

This Blog
Linked From Here
Linkbar
Kemaskini Terkini
The Web

Kelab Rekreasi

“Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya”.

Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, March 20, 2010

Royalti Minyak Kelantan: Dekat Mana Bezanya..?

Malaysiakini lapor:

Penyelaras Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim mencabar kerajaan mempamerkan perjanjian royalti minyak antara Petronas dan kerajaan-kerajaan negeri kepada umum supaya rakyat dapat menilainya sendiri.

“Tuan-tuan pernah lihat perjanjian tersebut? Kenapa perjanjian tiga mukasurat itu tidak boleh dipamerkan kepada umum? Kenapa? Kerana mereka hendak tipu,” katanya.

Bercakap dalam seminar kepimpinan anak muda anjuran kerajaan Selangor di Petaling Jaya, Zaid berkata perjanjian royalti minyak antara kerajaan negeri dan Petronas jelas menggariskan pembahagian yang berhak diterima pihak masing-masing.

“Ia tidak ada sebut tentang jarak berapa batu nautika (yang dipertikaikan kerajaan persekutuan). Ia kata, aku dapat seringgit, engkau (kerajaan negeri) dapat lima sen,” katanya dengan analogi menarik.

Tak pe lah Dato’… kalau KERAjaan tak nak pamer, biar aku je pamerkan dekat website ni…

Korang baca la puas-puas…

Perjanjian Kerajaan Negeri Kelantan-Petronas