Perang Siber (Kesalahan2 Mengedit Gambar mengikut pandangan saya)

Posted on April 20, 2010

4


Sekarang ini di Malaysia peperangan siber seolah2 sangat popular, lebih2 lagi dalam memberikan bahan2 bukti. Pada masa inilah kita dapat melihat kelambakan pengguna2 SMG jenis adobe photoshop atau fireworks yang amatur mahupun level cap ayam sedang berjinak2 dalam menembak pihak lawan.

Di sini adalah hasil kerja amatur yang mungkin boleh di jadikan contoh teladan, jangan ikut, nanti akan membawa petaka kepada anda.

Kesalahan (melalui padangan saya):

  1. Tangan yang di edit tu agak tidak serasi dengan badan dan kepala
  2. Kedudukan botol arak itu seolah2 tidak logik
  3. Kenapa pembiasan baju Datuk Zaid melalui botol arak itu seolah2 sangat terbias
  4. Kenapa gambar botol arak itu tidak di penyekkan seperti gambar Datuk Zaid yang telah di penyekkan
  5. Cahaya flash yang ada pada botol arak tersebut agak kontra dengan gambar Datuk Zaid, kerana bagi saya, kalau ada flash, cermin mata + muka Datuk Zaid pasti akan sedikit lebih cerah, kalaupun gambar cahaya kat botol arak tersebut adalah dari pintu atau tingkap, sepatutnya point cahaya tersebut mesti lagi lebar dan tinggi

agak2 yang mana yang boleh di percayai? Jika di bandingkan dengan gambar yang real

Ini pula gambar PM1 Msia DS Najib (Client APCO dengar citer), tak sure gambar ni edit ke tak

wow (^O^)

weee~~

Saya juga adalah pengguna adobe photoshop dan beberapa software grafik yang lain. Pada masa ke amatur an saya, kerja2 saya sangat comot dan tidak kemas.